Een Casus

Beste lezers, Op gevaar af dat dit verhaal wat homeopathisch technisch wordt……ik ga toch een poging doen om jullie iets te laten meemaken van het niveau van de homeopathie die wordt bedreven. Ik bedoel dan niet het niveau waarop ik het werk doe – ik hoop dat dat goed genoeg is – maar het niveau waarop de “vrijwilligers met fiets en bakje medicijnen” hun werk doen. Ik wil jullie graag een casus vertellen die wel enig zicht geeft op dat niveau. We gaan dan al niet meer praten over brandwonden van een decimeter in doorsnee of een flinke schaafwond na een val met een fiets vanwege alle hobbels in de weg. Misschien hier en daar wat homeopathisch-technisch van taal, maar dat moet maar voor een keer. Ik weet dat ook veel homeopaten deze dagboeken lezen en voor hen is dit dan toch wel speciaal bedoeld. Daar gaan we. In de weken dat ik hier ben geef ik twee dagen per week les aan de groep vrijwilligers die in hun eigen thuissituatie met het vak aan de gang gaan. Ze werken met een heel kleine Materia Medica en een bakje met zo’n 30 medicijnen. Ik heb zelf een aantal onderwerpen bedacht die ik aan hen wil uitleggen en verder doen we zo veel als maar mogelijk is om structuur en inhoud van het repertorium in deze weken onder de knie te krijgen. Velen van jullie kennen het “Werkboek Vingeroefeningen” wel en er zijn er bij die nu al bij serie 12 zijn en dat in nauwelijks 4 weken. Dat is werkelijk een hele prestatie!!! Daarnaast heb ik toen er twee weken voorbij waren gevraagd of zij zelf ook onderwerpen door mij behandeld wilden zien, onderwerpen omtrent hun bijzondere interesse. De lijst omvatte o.a. reumatisch klachten bij oude mensen, behandeling van hoge bloeddruk, astma, epilepsie, onvruchtbaarheid, medicijnen als Phos.ac. en Ant.c., behandeling van brandwonden, klachten van de spijsvertering bij kinderen, malaria, buikpijn, en…..oh ja, of ik ook wilde uitleggen wat “Vital Force” nou precies inhoudt. Ga d’r maar aan staan met je kleine bakje medicijnen!!!! Toch moet het kunnen en wat er aan toegevoegd moet worden, geef ik hen zelf. Jullie weten dat ik 1.000 flesjes tevoren heb opgestuurd en ik heb ook mijn eigen reisapotheek bij me en dat betekent dat ik ongeveer 130 medicijnen bij me heb. De groep wilde toch heel graag dat ik met malaria zou beginnen. Een groot probleem en als het niet een echte gediagnosticeerde malaria is, dan hebben heel veel kinderen en volwassenen koorts. Het is een veel gehoorde klacht in de kliniek. In hun mini-apotheekje zitten wel een aantal koortsmedicijnen, maar vanwege het specifieke karakter van de malaria-koortsen wilde ik toch graag iets vertellen over medicijnen waaraan je toch heel vaak zou kunnen denken bij dergelijke koortsen. Ik probeer dan met een minimale hoeveelheid medicijnen een maximaal bereik te maken en de lijst van medicijnen die ik heb uitgelegd en uitgedeeld was deze: China (één van de hoofdmedicijnen), Eupatorium perfoliatum (vanwege de botpijnen tijdens koorts: bleek heel herkenbaar en dit medicijn was dus zeer welkom), Natrium sulphuricum (omdat de klachten rondom malaria heel vaak met vocht, vochtig weer, moerassen, regen etc. etc. samenhangen en bovendien is Nat.s. heel erg handig bij de behandeling van astmatische kinderen en de behandeling van chronische en psychische klachten na een trauma van het hoofd) en Cedron (een medicijn met een ijzersterke periodiciteit in het beeld; niet vaak gebruikt, maar het repertorium van Murphy vermeldt dit medicijn als één van de belangrijkste).Kortom, iedereen in bezit van kennis en benodigd materiaal. Bedenk dan wel dat als ik aan 12 mensen 5 medicijnen uitdeel, dat we dan weer 60 flesjes verder zijn en dan hebben we nog niet eens materiaal uitgedeeld om brandwonden te gaan behandelen. Die komen hier veel voor en juist ook daarvoor moet een “levenreddend” pakketje aan medicijnen in de dorpen aanwezig zijn. Bedenk dan goed dat ze dan moeten werken op het niveau van “brandwondencentra”. Misschien klinkt je dat ongeloofwaardig in de oren, maar het is echt waar. Het is “aan de slag” of een kind/volwassene overleeft het niet. Met een ossenwagen naar een beetje ziekenhuis is niet te doen. Tegen de tijd dat je daar bent, is de ramp al onomkeerbaar. Nu het volgende. Vandaag (maandag 7 juni) komt Andrea Mkandawire in de pauze naar me toe en hij zegt me: “Hey, Arjen, you told us the remedies about Malaria. You told something about Cedron. Can I tell you a story?” Natuurlijk mag dat, ik ben altijd wel in voor een verhaal van een student. (By the way, Andrea is een man!!!) Het verhaal ging over zijn dochtertje die overdag met haar moeder mee gaat naar het land om daar te werken en dan elke dag rond 9.00 uur in de ochtend klaagt dat ze koude rillingen heeft met een koorts gevoel en zich helemaal niet lekker voelt. Het verhaal gaat nog even verder, maar het komt er op neer dat Andrea haar een paar doses Cedron 30K heeft gegeven en dat er na twee dagen geen spoor meer van haar klachten vinden is. Het komt zelden voor– ik heb inmiddels ervaring genoeg – dat het medicijn Cedron gegeven wordt in een homeopathische praktijk. De kern van het medicijn is een zeer sterke periodiciteit op exact eenzelfde terugkerend uur (lees Morrision en andere MM’s er maar op na) en een dergelijke periodiciteit (elke 24 uur) is vreemd bij Malaria, omdat je daar vaak een wat langere periodiciteit ziet. Ik was natuurlijk verrast en ik vroeg of Andrea alle gegevens van de casus even op papier wilde zetten en het volgt nu en ik type precies over wat hij op een A4-tje typte. Ik laat zelfs de namen niet weg omdat je dan weet dat het om echte mensen gaat. De privacy is niet geschaad want er is geen enkele kans dat jullie haar ooit zullen ontmoeten en dan nog is dit alleen maar een verhaal van grote vreugde. Patient:Name: Glory Mkandawire.Age: 05-03-2004 (6 yrs).Village: Mphangala, Malawi. Complaints: Fever and chills comes at exactly the same hour every day she goes to the garden with her mother in the morning (09.00 AM). Headpain in temples. The girl is shy, pale face.She refuses waring black jacket. She fears that her young friend would laugh at her that she is black.She has pain in ankle left leg. She has fears in bed. Remedy: Cedron 30. Improved within two days. Kijk, dat bedoel ik nou. Ik laat ook nog twee rubrieken zien uit het repertorium: GENERALS - PERIODICITY - hour - same hour; complaints return at the: ant-c. Aran. ars. bov. Cact. CEDR. cench. chin. Chinin-s. cina cocc. ign. ip. kali-bi. kali-br. lyc. nat-m. sabad. sel. sil. tarent. tub. verb. FEVER - PERIODICAL - hour - same hour; at the: ant-c. cact. cedr. Cina coc-c. ign. ip. SABAD. sel. Sil. spig. Stann. Natuurlijk mag je zeggen dat Andrea een repertorisatie had kunnen maken, maar hij vertelde mij dat hij nadat hij dit verhaal hoorde, het medicijn Cedron in zijn MM’s (door mij aan hem gegeven een week of drie daarvoor, dus de boeken worden gebruikt!!!) heeft nagelezen en dat hij zo verbaasd was over wat hij daar las, dat hij het niet kon laten om juist dit medicijn te geven. Ik was natuurlijk mét Andrea zeer enthousiast en ik heb hem gezegd dat er niet veel homeopaten vandaag de dag ooit aan dit medicijn denken, ze kennen de rubrieken in het repertorium niet en de kans is ook groot dat ze het niet in hun apotheekje hebben liggen. Laten we nou eens aannemen dat er 100 mensen zijn die deze tekst lezen. Van hen zullen er vast wel 60 tot 70 homeopaat zijn. Is er één van hen die een Cedron-casus heeft? Ik denk dat de kans niet groot is. Mocht dat het geval zijn, vertel het verhaal, stuur het aan Joyce en dan kan het met de mail nog net naar mij sturen en dan kan ik Andrea laten lezen hoe casuïstiek van collega’s omtrent Cedron er dan uitziet. Ik ben benieuwd of er berichten komen. Over niveau gesproken….. Jullie zullen begrijpen dat mijn dag niet meer stuk kon vandaag. Andrea is overigens gewoon een boer die ook elke dag zijn brood moet verdienen in de tabak, de cassave en de maïs. Voor hoogtijdagen staat er dan nog een jonge duif op het menu en als het helemaal meezit een geroosterd kippetje. Hij maakt het allemaal eigenhandig klaar. Ik wens jullie een heel prettige dag en ook veel genoegen in je homeopathie praktijk. Wanneer ik weer thuis ben, zal ik hier nog een foto van de homeopaat van dienst bijvoegen. Hierbij alvast de groeten van Andrea. Follow up van de Cedron-casus: Misschien heb ik die iets te vroeg gepubliceerd, want het verhaal is nog veel mooier dan het zich eerst liet aanzien. Alle klachten die tijdens het “consult” zijn vermeld zijn inmiddels verdwenen en Glory laat inmiddels weten dat ze de Mzungu heel hartelijk bedankt voor het vertellen van het medicijnverhaal aan haar paps Andrea, zodat zij nu zonder enige klacht door het leven kan wandelen. Leuk he. We blijven dit volgen.

Contact

De Kragge 47
8483 JV Scherpenzeel (Fr.)

Tel. 0561 480 950

Telefonisch spreekuur:
maandag t/m vrijdag
van 8.30-9.30 uur.