2 mei 2008
Nou, vooruit dan maar. Dit wordt een stukje homeopthie. Eerst maar een tentamen en daarna doen we nog een stukje praktijk: wondverzorging. Vandaag was een CAT (Continous Assesment Test, zeg maar “tentamen”) en het inlevermoment van een Assignment (een opdracht). Naast 2 examens per jaar (totaal dus 4) zijn er per jaar ook 6 CAT’s en Assignments. Ja, en dat dan per vak. Dus met een vak of tien, ga er maar aan staan hoeveel testmomenten er dan per jaar zijn. That is not my cup of tea, zoals de Engelsen dan zouden kunnen zeggen, omdat ik eindelijk wel eens zou willen praten over homeopathie zonder dat ik moet testen wat ik nou heb uitgelegd. Maar ik moet mee doen. Lieve mensen, dat valt me niet mee: ik hou er niet van. Voor de studenten heb ik het in deze fase eenvoudig gehouden. Voor het (of is het de) Assignment gaf ik de volgende opgave:
Assignment
Invent and construct a case of a patient with problems of the respiratory tract and take care that this case contains all kinds of different symptoms according to the homeopathic theory. Make a list of these symptoms in order of importance. Appoint all the symptoms (mind, causation, local symptom etc.) and describe where these symptoms can be found in the repertory.
Do you have an idea which remedy could be given to your patient and tell me the main consideration.
Tell something about de potency you would choose (and why) and tell also something about the prognosis of this case.
Extent of this assignment approx. one page and a half, not more than two.
Please, hand in your work on Friday, May 2nd at 08.00 am.
I wish you much pleasure.
Arjen Pasma.
Nou, een aardig karweitje voor de dames. Wat ik tot nu toe gezien heb, is dat ze veel moeite hebben met het interpreteren van de symptomen en ook de hiërarchisering van de symptomen is voor velen een hele klus. Met betrekking tot de correctie wordt van mij verwacht dat ik het werk van commentaar voorzie en ook vertel wat er goed was en wat niet. De meiden hebben een hoog verwachtingspatroon van zichzelf en dat lees je wel uit de “profiles” op hun weblog. Er zijn er bij die de beste homeopaat van Kenia en omringende landen willen worden. Ik zeg hen dan dat ze ook gewoon een goeie homeopaat mogen worden, maar voor de meesten is dat niet goed genoeg. Ik heb nog wat werk te verrichten en de leiding van de school ook. Suïcide komt hier onder “schoolkinderen” voor (op de “secondary school”) en heeft meestal te maken met het niet behalen van veel te hoog gestelde doelen. Wanneer ik de profiles van onze meiden repertoriseer, kom ik geregeld op Carc. en ook Aurum en dat laatste baart me wel zorgen. Een gesprek daarover verloopt maar moeizaam. Inmiddels heb ik aan één studente gevraagd of die erover wilde nadenken om haar profile-tekst op het internet (weblog) te herzien. Nou, dat gaat voorlopig niet gebeuren, geloof ik.
Nu maar een vervolg met de CAT ofwel de Continuous Assessment Test.
A. The Repertory.
Look for the right rubrics in the repertory. Mention PageNr., Chapter, Rubric, Subrubric etc.
Write also down the first remedy that is mentioned in the rubric.
You can use any dictionary.
1. A woman tells the homeopath that she suffers from a pain in the back and she tells it occurs only before the menses.
2. A young boy complains of an itching eruption of his eyebrows.
3. This is a strange sensation: a man tells you that he feels motions in his head whenever he moves his head.
4. A girl cannot stand working in water, because she gets cracks in her hands.
5. A man has become very depressed and sad and from the moment on that the sadness is there, he is also sighing a lot.
6. An old man suffers from dizziness when he closes his eyes.
7. A girl of 20 years old went to the dentist because there were complaints of her wisdom teeth. The dentist cut the wisdom teeth out, but since that moment she has become deaf.
8. After each meal a man has the sensation of a stone in his stomach.
9. A woman has to avoid eating eggs, otherwise she will certainly develop a headache.
10. A young mother has a cutting pain in her breasts when her child is sucking and the pain extends to the back.
B. Reaction to a given remedy.
A boy of 12 years old attends with his mother a homeopath. The chief complaint is that he suffers from a agonizing pain in de abdomen. The pain is only there during the night, so his sleep is quite bad and he often wakes from his sleep. He likes to eat fish very much and his mother has to restrain him from eating very much salt. In the past he suffered also from headaches from exposure to the sun, but he got a painkiller and now there is no headache anymore. Besides this he also suffers from a pain in his eye with the sensation as if he has a foreign body in his eye. Based on the totality of symptoms the homeopath gave him the remedy Natrium muriaticum C 30.
In the following days after the remedy, there occurs the following. Give your remark on every symptom that occurs.
1. Right after the remedy this boy starts to have a diarrhoea and the colour of his stool is light.
2. The first night after taking the remedy this boy has a very vivid dream about being thirsty and he drank a lot in his dreams.
3. From the day he got the remedy the pains in his abdomen are worse and he complains very much about the pain. The pain in his abdomen is not only during the night, but also in daytime: he weeps with the pains and his mother calls the homeopath and she asks what is going on.
4. Since the day he got the remedy he wets his pants in the night during the moments of sleep. His mother tells the homeopath that the same thing happened until he was 7 years old.
5. After 10 days it is a sunny day and he starts to get also a headache. His mother is quite worrying about this all and she calls the homeopath again.
6. 12 days after the remedy he has during the night an incredible outburst of perspiration and his mother has to clean his bed completely.
7. The day after this his headache is better and also the pain in his abdomen is almost gone.
8. After 14 days this boy has a weird sensation of being double.
9. He still likes to eat fish, but the incredible amount of eating salt has been normalized.
10. The annoying pain in his eye (sensation of foreign body) has been disappeared after 17 days.
11. The headache on sunny days has not yet disappeared and he still suffers from that.
12. His energy is quite good and he is in good shape.
13. After one month they attend the homeopath again and the only remaining problem is the headache on sunny days.
Vooral de laatste opdracht is zeker wel aardig. Ik heb ooit eens een schema met 7 kolommen (Jenny!!!!) ontwikkeld met daarin opgenomen groepen symptomen die kunnen ontstaan na een toegediend medicijn. Het begrijpen en kunnen interpreteren van deze symptomen kan heel goed helpen om zicht te krijgen op de reactie op het medicijn. Omdat ik aan dit onderwerp heel veel aandacht heb besteed is het ook wel aardig om dit onderdeel te tentamineren. Dan nu over naar de praktijk van het vak.
Ik ben nog bezig met Djatta die bij een val uit een boom zichzelf sneed met een scherp mes. Pees geraakt, boel is gehecht in het ziekenhuis en om geld uit te sparen (er is hier geen verzekering) kijk ik ernaar om de hechtingen te verwijderen en de rest van de wond netjes te laten genezen. Even het plaatje erbij? Zo kwam het onder het verband vandaan.
Dit is voor een deel mooi genezen, maar een deel van de wond is toch een pussig troepie. Eerst maar goed schoongemaakt met verdunde Calendulatinctuur. Daarna de beide noordoostelijke hechtingen verwijderd. Die andere hechtingen laat ik even zitten totdat die pustroep helemaal weg is. Ik wilde wel wat meer wond- en tropenervaring hebben,maar ik doe het maar met mijn gezonde verstand en schone spullen. Keurig pincet en nagelkniptang (werkt heel goed hoor) schoongemaakt met alcohol en de hechtingen kwamen er keurig uit: 6 kindertjes en 4 volwassenen kijken mee. Ze vinden het prachtig. Daarna met wat aangepast knip- en plakwerk de boel weer dichtgeplakt en ik volg dit gebeuren nu van dag tot dag. De eerlijkheid gebied te zeggen dat dit plaatje van eergisteren was. Vandaag heb ik weer wat dode huidresten weggehaald en het geheel ververst. Kan zo’n wond dan niet vanzelf genezen? Ja, vast wel, maar ik verpak het geheel toch liever, omdat het er allemaal niet zo schoon is. De eigenaar van de knie, Djatta, is heel blij dat ik dit doe. Hij wil wel van die hechtingen af omdat het ook weer trekt. Hij trekt nog wat met zijn been, vanwege die gehechte pees, maar ik leg hem uit dat hij vanaf nu “gewoon” moet gaan lopen en dan wel wat langzamer. Hij moet zijn gewone ritme weer krijgen en geen verschil maken in de bewegingen met zijn linker en rechter been. Hassan zal hem in de gaten houden. Hassan, zijn broer, behandel ik voor een ontsteking aan zijn hand met inmiddels een flinke lymfangitis (kantje boord en vandaag iets beter) en zijn moeder heeft mij inmiddels een geroosterde kip beloofd. Ik heb gezegd: “Graag, maar even wachten totdat Joyce er is, want die houdt daar ook wel van.” Ondertussen heb ik er ook een kilo meel, suiker en olie achter gelaten en daar zijn ze heel blij mee. Had ik al geschreven dat sinds de verkiezingen de voedselprijzen met 30% omhoog zijn gegaan. Deze mensen doen boodschappen per dag omdat ze niet meer geld hebben en het is nu dus elke dag moeilijker. Kippen lopen er overigens genoeg rond. Daaraan geen gebrek. Wil je een kip als voedsel op de markt verkopen, dan knoop je de poten bij elkaar en ook weer twee kippen aan elkaar. Dan lopen ze niet zo snel meer weg. Panklaar, zoals bij ons op de markt, is niet zo’n goed idee, omdat ze dan vanwege hitte al lang weggerot zijn voordat ze ook maar boven de houtskool hangen. Je slacht ze vlak voordat je aan de maaltijd gaat. Djatta doet mij uitgeleide en hij wil vooral mijn tas dragen. Hetzelfde ritueel bij binnenkomst: ik ben reeds op 150 m. gespot en meisje van ong. 12 jaar haalt mij op, neemt mijn tas over en loopt voorop. Alle egards. De hele familie is geïnstrueerd om het mij naar de zin te maken. Waarom? Ze zijn gewoon heel erg blij dat ik dit doe.
Nog een stukje cultuur? Gisteren vroeg ik aan Hassan, (25 jaar en reeds vader van 3 kinders met de 4e op komst) wanneer zijn vader zou komen. Ik weet dat die elders werkt. Alleen al de vraag stellen levert schrik en verwarring op. Wat is het geval? Als de dokter vraagt: “Wanneer komt je vader thuis”, dan betekent dat: “Wanneer gaan jullie hiervoor betalen?” In Kenia gaan artsen bij een bezoek van een patiënt gewoon aan het werk en doen wat ze vinden wat er gedaan moet worden (inclusief medicijnen) en na het consult zeggen ze wat het kost. Je weet dat dus nooit tevoren en de patiënt leeft dus in grote onzekerheid omtrent de kosten. De vraag naar de komst van de vader (pa heeft de centen!!), betekent dus: “Wanneer kan ik geld vangen”. Joakim zag het gebeuren en hij begrijpt direct de lichaamstaal. Vandaag heb ik het keurig uitgelegd en tegelijk gezegd dat ik die kip dan wel weer een heel goed idee vindt. Hassan gelooft me nu wel. Ik zal van de locatie ter plaatse maar eens een paar foto’s maken. Morgenmiddag kom ik er weer. Dan kun je zien hoe het er nou ter plekke uitziet. Overigens blijft het gênant om een zo schamel huishouden te fotograferen. Het is dan weer zoiets als “de rijkdom fotografeert de armoede”. Ik blijf toch wel een gevoelig hartje houden. Soms lastig en het is ook wel heel mooi, omdat je daardoor heel dicht bij mensen komt. Morgen verder met de praktijk.
De Kragge 47
8483 JV Scherpenzeel (Fr.)
Tel. 0561 480 950
Telefonisch spreekuur:
maandag t/m vrijdag
van 8.30-9.30 uur.